Danmarks jægerforbund

Se og hent HFJ Skydebane Vest her
Se og hent HFJ Riffelskydning 2024-2025 her

OBLIGATORISK RIFFELSKYDEFORLØB

Alle nye riffeljægere skal nu gennemgå det obligatoriske riffelskydeforløb, inden de kan gå op til riffelprøven.
Vi tilbyder et forløb på 2 timer, hvor du gennemgår de obligatoriske skydestillinger samt får skudt de obligatoriske 25 skud efter gældende retningslinjer.
Forløbet starter med at du bliver bekvem med riflen. Du skyder et par serie, hvor vi gerne skulle få styr på indskydningen. Det optimale er dog, at du fremmøder med indskudt riffel.
Prisen på 300 kr. dækker undervisning i skydestillinger, sikkerhed og afgivelse af 25. skud på en bukkeskive.
Vi anbefaler at du medbringer minimum 50 patroner. Da du skal bruge 25 patroner til de obligatoriske skydestillinger, som kræves forud for riffelprøven.
Medbring desuden: Jagttegn, våbentilladelse og hjælpemidler (skydestok). Har du ikke en skydestok, kan du låne hos os. Vi stiller iøvrigt stol og anlæg til rådighed til siddende skydestilling.
Ønsker du at træne den liggende skydestilling, medbring da selv hjælpemidler til dette (rygsæk eller lignende), og eventuelt liggeunderlag.
NB: Undervisningen varetages af instruktører, som er uddannede og godkendte ved Danmarks Jægerforbund og Miljøstyrelsen.
HV Rasmussen 22223380

Hedehusende Fløng Jagtforening jagtriffelprøve

Ekstra riffelskydning

Der bliver åbnet for indskydning af jagtrifler på 100 m. banen

FREDAG d. 7/10-2022 i tidsrummet kl. 14.00 - 16.00

Indskrivning senest 15.30 , alle er velkomne.

Evt. spørgsmål henv. riffelinstruktør Carsten Klingenberg 40757003

Vh. Dan

Riffelprøve hos HFJ

Jeg havde fornøjelsen af at følge Nicolai Larsen til en kold træningsdag den 1. april.

Under kyndig vejledning af HFJs riffelinstruktør, blev der skudt, finjusteret på teknik, og skudt igen.

Reslutatet ses med al tydelighed på skiverne, hvor der igen kommer gode råd fra instruktørerne.

Det hele foregik i en god rolig, hyggelig men super seriøs atmosfære.

Den 29. april afholdte HFJ så riffelprøve for DJ.

Der var 72 skytter til prøve, og de kom til 5-6 stykker af gangen, og med 20 min. mellemrum.

For mig der ikke er skytte, så det ud til at det bare kørte i olie.
For lang de fleste skytter kom stille og roligt ind til kontrol af våben, og gik i hold ud på banen, for at skyde de 6 skud.

Til forskel fra 1. april hvor der var koldt og med sne, så var der dejligt vejr med sol og små 10 graders varme.

Hans Viggo fra HFJ sad i indskrivningen, og siger at hele dagen havde kørt lige efter bogen.
Det var først på de sidste 2 hold at der kom små 10 min. forsinkelse.

Langt de fleste bestod også prøven.

Nicolai Larsen var bland dem der bestod.

Stort tillykke til alle

Tekst og billeder
Thyge Borgensgaard

Se lidt billeder fra træningen og prøven

Hedehusende Fløng Jagtforening jagtriffelprøve

Danmarks Jægerforbund holdt kursus hos os

Weekenden d. 19-21/11 var der kursus under Danmarks Jægerforbund hos os.

Vi som forening stod for alt det praktiske, så som mad, kaffe, kage m.m.

Vi havde også folk der sørget for at der blev sat skiver op på riffelbanen.

Der skal lyde en stor tak til Jannie, Vivian, Jan S og Thyge som alle var med til at få det til at lykkes sammen med mig.

Fredag d. 19/11 lage vi klubhus til uddannelse af nye skydebaneleder.

Her fik kursisterne sved på panden. Der blev gennemgået en stor mængde teori og der blev debatteret en masse.

Dagen sluttet med en teoretisk prøve, som alle bestod.

Tillykke til alle

Lørdag d. 20/11 Var det så nye riffelinstruktører som der skulle uddannes, her blev det til en lang dag med teori og et par timer med praktisk skydning.

Søndag d. 21/11 Denne dag blev brugt rigtig meget på riffelbanen, hvor de trænet som instruktør over for hinanden.

Denne weekend sluttet også af med en teoretisk prøve.

Igen lykkes det alle at bestå.

Vi ønsker alle Knæk og Bræk

Formand

Hedehusene Fløng Jagtforening

Dan Goldmann

Se lidt billeder fra søndagen

Sådan foregår riffelprøven

Godt nok længe siden filmen er optaget😉

Mvh

Se filmen her

Trofæopmåling

Hedehusene-Fløng Jagtforening  har afholdt trofæopmåling Tirsdag den 4. december Her er tekst og billeder af Johannes Bojesen

Billede 1:
Søren Pedersen med en hjort skudt lige uden for Hundested. 157,42 points  blev det til. Søren havde også en flot råbuk med fra samme område. Den fik fradrag for afsavningen, og missede derfor lige akkurat bronzemedaljen, noget også andre jægere oplevede på opmålingsdagen.

Billede 2:
Mads Stranges superflotte guldbuk fra Jyllinge blev opmålt til 138 points i Hubertushuset tidligere på året, men Fritz Heje Hansen fik den til 136 points. En klar kandidat til Jægers top ti-liste, selv om kampen bliver hård i år, hvor der siges at være skudt rigtig mange fine bukke i Danmark. Trods sin unge alder har Mads skudt flere flotte bukke på præcis samme sted som guldbukken faldt, og hans farfar her desuden skudt en sølvbuk der!

Billede 3:
Flemming Jørgensen medbragte geviret af en superflot kronhjort fra Viborgegnen. Der var regn og storm på jagtdagen, og Flemming var ved at gå ned fra tårnet, da sølvhjorten, der endte på 201,86 points kom ud af tykningen…

Billede 4:
Fritz Heje Hansen og Kenneth Kold Jørgensen ved opmålingsbordet. Billede 10: Der var flere bukke fra området omkring Værebro Ådal. Her en smuk opsats fra Gundsømagle

Formand

Hovedgaden 610 D • 2640 Hedehusene